Jak připravit nový prohlídkový okruh: 2 Část – Tipy a doporučení

V minulém článku >> jsem psala, jak vznikal můj nový prohlídkový okruh “Dreams and Tears of the Ring Road”. Na tomto místě se více rozepíšu o praktických tipech, jak vymyslet chytlavé téma. Poradím vám ale taky, na co je třeba myslet, než váš výtvor pustíte do světa!

Odkud se berou nápady

Na jednom webináři o kreativitě zaznělo, že aby člověk byl kreativní a měl nápady, musí mít o tom tématu co nejvíc informací. To je myslím klíčové. Já v takové chvíli sáhnu po čemkoliv: bichli o historii, životopisech rakouských osobností nebo časopisech o konkrétním historickém tématu.

Kreativitu taky zároveň podněcuje soustavná činnost v oboru. Jak můžou návrháři neustále přicházet s novými šaty? A výrobci mobilů s dalšími funkcemi a vychytávkami? Protože se v tom pohybují denně. Nesedí jen nad prázdným papírem s tužkou v ruce. 🙂

Výběr tématu

Až budete příště na prohlídce, své nebo jako návštěvník, všímejte si, na co se lidé ptají. Přemýšlejte, jestli by se daná místa nedala propojit nějakým společným tématem:

Další drobné úkony

Vymyšlením tématu, vypilováním trasy a historek to ale zdaleka nekončí. Pokud ji děláte sami pro sebe a musíte ji i sami zpropagovat, čekají vás další položky z tohoto seznamu:

Název

Prohlídka musí mít výstižný název, který ji dobře prodá a vytvoří ta správná očekávání. Mým dobrovolníkům jsem řekla, že pracovní název je Dreams and Tears of the Ring Road a jakmile jsem někde mluvila jen tak obecně, hned mi vyčítali, že tam nebyly ty sny a slzy! 😀 Uvažovala jsem pak, jestli jsem si na sebe zbytečně neupletla bič a nemám to jméno ještě změnit!

Popis

Popis musí být lákavý a jasně odlišit tento produkt od jiných. Klidně doporučuji vymyslet několik variant a vyhradit si čas na úpravu a přepisování, zeptat se na názor okolí a nechat to uzrát. Co nevyužijete na prodejní stránku, můžete mít v zásobě jako „návnadu“, až budete procházku propagovat na sociálních sítích nebo v newsletteru.

Já osobně třeba nerada používám ten samý popis dokola. Když si připravuji skripta k trase, hned přemýšlím, které zajímavosti si nechám jako lákadlo na sociální sítě nebo jako příspěvek do upoutávkového videa.

Pěkných fotek není nikdy dost

Obrazový materiál

Připravte se na to, že budete potřebovat spoustu fotek: na vaše stránky, pro rezervační portály, na sociální sítě, s lidmi, s vámi i jen samotné památky. Tenhle aspekt rozhodně nepodceňujte a myslete na to hned od začátku. Protože není nic horšího, než když nemáte z čeho vybírat a do toho přijde špatné počasí nebo vám onemocní dítě a vy už se na místo do uzávěrky dostanete.

Účastníkům mé testovací prohlídky jsem předem řekla, že přijde fotografka a bude vše dokumentovat. Fotky pak za odměnu dostanou. 🙂 Mohla jsem samozřejmě požádat samotné účastníky, aby fotili, ale moje předchozí zkušenosti byly velmi špatné. Radši jsem tedy zvolila služby profesionální fotografky a nelituji!

Videa

Toto je třešnička na dortu, ale moje prohlídky se prodávají hlavně díky videím. Můžou to být samotné památky nebo můj výstup na výšku, abych měla materiál na reels. Zvažuji taky do budoucna pár videí na šířku, abych mohla později vytvořit upoutávkové video na YouTube.

Osvědčilo se mi dopředu si sepsat, co kde budu točit a říkat a pak si to odbýt jednou návštěvou. Ale to už je téma samo pro sebe! 🙂

Doufám, že vás článek inspiroval a ušetří vám příště spoustu času a nervů!