Nedávno jsem se bavila se svým nejlepším kamarádem o tom, jak jsem kdysi v Praze provozovala incomingovou agenturu a nabízela pestré výlety pro Brazilce, od zámků v českém ráji po zasněžené kopce Ještědu. A jelikož dobře zná i můj současný projekt Vídeň křížem krážem (prohlídky Vídní pro veřejnost v češtině), podivoval se, proč teď expanduji směrem „do šířky“, když jsem v Praze rostla směrem „nahoru“. Mínil, že jsem ve skrytu duše manažerka.
Nad jeho slovy jsem dlouho přemýšlela a věděla, že mě neodhadl úplně správně. A pak mi došlo, že jsou tři typy průvodců, se kterými jsem se dosud setkala. Neliší se podle toho, jak moc milují svoji práci nebo jak moc se průběžně vzdělávají. Rozdíl je v tom, kam se v oboru posouvají a co je motorem, který je žene dál. Jedním z nich je i manažer, ale to na mě úplně nesedí. Schválně, kde se najdete vy.
Průvodce – pěšec
Pěšec je figura na šachovnici, která se hýbe na povel hráče. Jediný možný pohyb je dopředu. Přijde zakázka na okružku, tak pokud má v kalendáři volno, jede okružku. Dostane nabídku na prohlídku s tématem secese, tak si podle zadání klienta připraví povídání o secesi.
Nemá ambice vytvářet něco, co si nikdo neobjednal. Než se do něčeho nového pustí, zváží, zda se mu investovaný čas vrátí. A když se začnou množit zakázky od soukromých klientů a on nestíhá, přeposílá je dál. Je racionální a nemá příliš rád riziko, které s sebou nese založení agentury.
Motorem, který jej posouvá vpřed, je jednak láska k řemeslu, ale zejména potřeba výdělku. Když potřebuje víc peněz, nemá chuť vytvářet webové stránky a nabízet soukromé prohlídky za vyšší ceny, než obvykle dostává. Vezme zkrátka víc práce od agentur, nebo si najde dodatečný příjem, třeba ve formě provizí.
Průvodce – manažer
Začíná jako pěšec, ale časem přijde na to, že práce pro agentury má svoje nevýhody a omezení.
- Itinerář je někdy moc našlapaný a i když se snaží sebevíc, turisté jsou zklamaní.
- Někdy plat neodpovídá náročnosti zakázky.
- Jindy zase vázne komunikace nebo chodí peníze s velkým zpožděním.
A tak průvodce přemýšlí, jak to udělat jinak a lépe. Založí agenturu a buď pořádá pravidelné prohlídky v určenou hodinu pro veřejnost, anebo si u něj zákazníci rezervují programy na objednávku. Podnikatelské riziko takovému člověku nevadí a miluje, že se pořád něco děje.
Na začátku dává práci dalším průvodcům – samozřejmě za provizi – ale postupně zaměstná i účetní a sekretářku na vyřizování administrativy. Provází dál, ale už méně. Věnuje se totiž inovacím a experimentuje.
Postupně navazuje spolupráci s rezervačními portály, hotely a pořadateli kongresů. Kupředu ho žene vidina růstu firmy. Miluje výzvy a baví ho sledovat, jak jednu po druhé pokořuje. Podnikatelské riziko mu nevadí. Okolí si ho snadno zapamatuje a je to nekonečný zdroj kontaktů a know-how.
Průvodce – tvůrce
Po několika letech práce pro agentury průvodce zatouží dělat i jiné zakázky. Vodit skupiny neustále na stejná místa a vyzvedávat je stále ve stejnou hodinu v hotelu už ho ubíjí. Nechce ale, na rozdíl od předchozí kategorie, vyměnit náměstí za kancelář a turisty za pořadatele kongresů. Touží jen popustit uzdu své tvůrčí duše a dělat tzv. srdcovky. To jsou projekty, kdy primárně nejde o peníze, ale o dobrý pocit.
Průvodce – tvůrce má spoustu nápadů, kam by rád skupinu vzal a kterou opomíjenou památku nebo městečko by rád zviditelnil. Chtěl by expandovat na úplně jiné cílové skupiny: ukrajinské uprchlíky, školní třídy, nezadané… Jedná se tedy o klasickou expanzi do šířky.
Neustále ho napadají projekty, které ještě nikdo nedělá, a tak sní o tom, co a jak by se dalo zrealizovat. Z celkového počtu nápadů vyjde přinejlepším každý pátý, ale i to stačí na ten dobrý pocit. Finančně to sice občas nevychází, ale jelikož má jedinečnou nabídku, občas se mu naskytnou nadstandardně placené zakázky, které by byly pro průvodce – pěšce moc pracné nebo riskantní.
Průvodce – tvůrce si nemůže pomoct a fantazie mu neustále jede na plné obrátky, což jeho nejbližší okolí přivádí často k zoufalství, protože genezi projektů naprosto nestíhají sledovat. Ale pro firmy s neobvyklým zadáním je to ideální partner na brainstormování, protože stačí nadhodit téma a nápady se jen sypou.
O podnikatelské riziko nestojí. Pro něj existuje jen jediné riziko: že o produkt nebude zájem, což mu zlomí srdce.
Z uvedeného jste už jistě pochopili, že já jsem prostě kreativec. Nechci být neustále na telefonu a řešit výpadky průvodců na poslední chvíli. Děsit se každé ráno toho okamžiku, kdy otevřu emailovou schránku. To už jsem si užila v roce 2012 a byla ráda, když jsem díky nabídce práce na lodi a stěhování do Německa měla logickou výmluvu, proč už v tom nemůžu pokračovat.
Potřebuju hodně času o samotě a věnovat se snění a plánování. Na svoje nápady mám několik složek v počítači a zelený notýsek, který si beru s sebou i na cesty. Nejvíce mě toho napadá zejména v době, kdy se to vůbec nehodí. Kdy bych potřebovala soustředit veškerou mozkovou kapacitu přípravě na plavbu nebo na potvrzenou zakázku ve Vídni. Ale múza si nevybírá.
A tak aspoň všechno, co mě k tématu napadne, někam zapíšu, abych to nemusela držet v hlavě. A když mám pak chvilku, začnu na tom pracovat. Bez jakéhokoliv příslibu, že se časová investice finančně vrátí. Velké procento z těchto nápadů končí „v šuplíku“, ale často jsem překvapená, když si po delší době notýskem zalistuji a zjistím, že jsem vlastně mnoho z těch nápadů při nějaké příležitosti přímo či nepřímo zrealizovala.
A jaký typ průvodce jste vy? Možná kombinace dvou kategorií? A je tu taky nějaký průvodce – tvůrce? Prosím, pokud ano, napište mi, ať vidím, že v tom nejsem sama! 🙂
Je nějaká kategorie, o které víte a kterou jsem tu nezmínila? Dejte mi vědět!