Jak sehnat první zakázky

Začátky jsou těžké v každé branži, ale troufám si tvrdit, že „naskočení“ zrovna do branže průvodců může být relativně rychlé. Za předpokladu, že venku zrovna nezuří pandemie či hospodářská krize a žijete ve městě, které už má mezi turisty nějaký zvuk.

V tomto článku chci dát univerzální radu těm, kdo zrovna začínají a nemají ještě síť spolehlivých kontaktů. Počítejte však s tím, že všechno má nějakou setrvačnost a zázraky přes noc jsou nepravděpodobné.

Minimálně zezačátku doporučuji mířit na všechny strany a ono se časem vše vykrystalizuje. Nejdůležitější teď je, dostat se „do systému“ a taky do „průvodcovského flow“. Proto musíte co nejdřív začít, nesedět doma a nevyčkávat na první telefonát!

Hlavně začít

Otázka KDE začít není až tak podstatná. Vím, o čem mluvím, protože průvodcovské zkoušky ve Vídni jsem absolvovala mezi dvěma lockdowny v roce 2020 a turisté nebyli prostě nikde, agentury neměly co svým průvodcům nabídnout.

Já jsem ale nechtěla půl roku nebo rok čekat a všechny vědomosti mezitím zapomenout. Tak jsem organizovala pro českou komunitu ve Vídni nácvikové prohlídky zdarma. Tím jsem nejen získávala cvik a výše zmíněné „flow“, ale taky jsem se nenásilně dostala do povědomí. Lidé pochopili, co vlastně dělám, mohli si to sami zažít a rádi mě pak doporučovali dál.

!Tip: pokud nežijete v cizině jako já, zorganizujte akci pro místní expaty nebo přes jiné sociální sítě pro jinou cílovou skupinu: CouchSurfing, Internations, MeetUp… Hledejte, co ve vaší oblasti frčí.

Zezačátku berte (skoro) všechno

Abyste se dostali „do systému“, tedy do „klubu průvodců“ a navázali důležité kontakty, začněte klidně u masových cestovek. Ty sice obvykle platí míň, ale mají hodně práce a pokud se vám zpočátku něco nepovede, spíše přimhouří oko a nevyhodí vás. Klidně si vyzkoušejte i free tours, pokud to nepůjde jinak.

V každé agentuře jsou nějací nováčci a pak staré jádro. Neznám nikoho, kdo by pracoval jen pro jednu agenturu. Bavte se s kolegy a zajímejte se, kde ještě pracují. Třeba vás podle vaší jazykové výbavy nebo jiné specializace budou umět nasměrovat. Zároveň si s nimi samozřejmě vyměňte telefonní čísla, protože každý někdy může potřebovat záskok.

! Tip: všimněte si, že i u masových cestovek pracují dlouholetí a zavedení průvodci. Proč, když platí tak málo a pracovní podmínky nejsou ideální? Ekonomie na to má termín „diverzifikace rizika“. Dělejte to taky tak a nepalte za sebou mosty!

Výhody masových cestovek

Samozřejmě chápu, že není snem žádného průvodce dřít za minimální peníze a v některých případech i ve více jazycích současně. Ale v prvních měsících si musíte hlavně zautomatizovat základní okružky: mít v malíku logistiku a vypozorovat, na co a jak reaguje obecenstvo. A taky pilovat jazyky.

Až se totiž potom dostanete k těm lukrativnějším zakázkám, budete už mít na čem stavět a doučíte se už jen to, co bude „navíc“.  Byla by škoda si hned na první dobře placené privátce vylámat zuby.

Lukrativní agentury

Do toho ale samozřejmě volejte a posílejte životopisy na všechny strany. Počítejte s tím, že vám hodně z nich vůbec neodpoví a někteří odpovědí záporně, že už mají třeba průvodců dostatek. Ale průběžně se připomínejte, protože v sezóně je tak velká poptávka, že agentury rády sáhnou i po nováččích. Konec konců, do agentury, která vás v lednu odmítla, se můžete dostat v srpnu jako záskok za nemocnou kolegyni.

Totéž můžete zkusit i u hotelů. Pište, volejte, zkoušejte!

!!! Tip: Velikonoce a Vánoce jsou velmi vytížené časy! Zkuste si vyhradit tyto dny na last-minute zakázky. Můžete se takhle dostat do agentury či hotelu, kam byste se jinak dostávali obtížně.

Pokud je konkurence veliká, snažte se mít v životopise už nějaké odprovázené prohlídky. Ve Frankfurtu na pohovoru u Kulturothek Frankfurt jsem sice zaujala praxí z Prahy a zkušeností cruise manažera na lodi. Ale až ve chvíli, kdy jsem mimoděk zmínila, že už mám za sebou tři prohlídky zdarma pro místní expaty přes CouchSurfing, výraz ve tváři manažerky se proměnil. Ani si mě nevyzkoušela a rovnou jsem dostala skupinu Američanů z lodi!

Jak mít vlastní klienty

Můj vídeňský spolužák Max na to šel jinak. Hned po zkouškách si vytvořil krásné stránky (viz obrázek) a sociální sítě, kde zveřejnil i profily nás, spolužáků, a propagoval nás jako elitní průvodcovský tým. Nenamáhal se kohokoli provázet zadarmo, někam volat nebo posílat životopisy: čekal, až si ho díky skvělému marketingu najdou zákazníci sami.

Jenomže zákazníků od té doby (podzim 2020) zas tak moc nebylo. Lajky na Instagramu sice přibývaly. Ale nikdo ho osobně neznal a neměl žádné reference, začínal úplně z nuly. Na druhou stranu, když už se někdo ozval, byl ochoten zaplatit jeho cenu a ta byla dvojnásobná oproti masovým agenturám. Takže mu to funguje tak napůl.

Co z toho plyne? Kdo chcete začít provázet rovnou vlastní klienty za luxusní honorář a budovat si stránky a sociální sítě, nebudete to mít lehké. Pokud nenabízíte něco jiného než ostatní, případně v neobvyklém jazyce, bude to sakra těžké. Ne sice nemožné, ale doporučuji kombinovat zdroje zakázek a pracovat i pro agentury. Pokud plánujete provázení jen jako přivýdělek, stránky možná vůbec nepotřebujete.

! Tip: Zjistěte si, kdo ve vašem městě poskytuje časté a (relativně) cenově dostupné prohlídky pro turisty. Jsou to free tours? Je to infocentrum? Vídáte turistické autobusy určité firmy? Zavolejte tam! Tu a tam se objeví i nabídky na portálech jako www.jobs.cz a podobně. Hlavně to berte tak, že to může být jen přestupní stanice.

Aktivní marketing

Pokud to myslíte s vaší novou kariérou průvodce vážně, dejte o tom všem vědět. Rodině, známým i kontaktům na sociálních sítích. Není totiž nad přímé osobní doporučení! Ale aby to opravdu fungovalo, měli by vaši prohlídku osobně zažít! Na příspěvek na Facebooku za týden zapomenou, ale na akci naživo ne. Proto vezměte co nejvíce lidí z vašeho okruhu na nějakou vaši túru, nebo zorganizujte bezplatnou akci jen pro ně. Vrátí se vám to.

! Tip: Kdybych dneska začínala v Česku já, soustředila bych se na dvě skupiny: na učitelky a zaměstnance mezinárodních firem. Určitě nějaké mezi známými máte. Zorganizujte pro ně něco po práci nebo o víkendu! Zeptejte se jich, jestli nepořádají event, na který by se jim hodil váš program.

Klienti přes rezervační portály

Určitě už jste si někdy zabookovali hotel přes rezervační portál s velikou nabídkou. Stejným způsobem si mnoho turistů hledá i prohlídku s průvodcem. Na některých nabízíte pouze své služby obecně a zákazník vám sám řekne, co bych chtěl vidět. Na jiných portálech se prezentujete konkrétní prohlídkou, ideálně jinou, než nabízí ostatní průvodci ve vaší lokalitě.

Rozdíly jsou i v tom, zda půjde o prohlídku skupinovou, nebo soukromou. Moje spolužačka Maria kombinuje AirBnb Experience a Get Your Guide. Tam se zadává konkrétní prohlídka v konkrétní datum a čas a rezervují si to individuální cestovatelé. Cena je za osobu, tudíž je pro klienty nižší, než privátka, ovšem pro průvodce to znamená značnou míru nejistoty, kolik si vlastně vydělá.

Já provázím občas přes Travel Curious. Prohlídky jsou pro soukromé klienty a vím tedy předem, kolik dostanu. Nezáleží to na počtu lidí ve skupině. Trasa je předem daná a peníze dostanu do měsíce od rezervačního portálu na účet. Výhodou jsou přísně storno podmínky: už se mi dvakrát stalo, že klienti zrušili na poslední chvíli a peníze jsem přesto dostala. Ale zakázka se mi poštěstí jen párkrát do roka.

Portálů je mnohem více a situace se neustále mění. Proto si vyhraďte jedno odpoledne a aspoň na tři z nich se zaregistrujte. Nikdy nevíte.

Přeji vám hodně štěstí a napište mi, co se osvědčilo vám!