Desatero začínajícího průvodce (2. část)

V minulém článku >> jsem vám poradila spoustu tipů, jak profesně růst, ať už trénováním nových tras nebo s pomocí networkingu. Tomu se ostatně v jiné obdobě věnují i body 9 a 10, protože s vlastními klienty a kontakty na ty patřičné služby máte mnohem větší pole působnosti! Začneme ale tím, co i začátečníkovi zajistí polovinu úspěchu:

6. Polovinou úspěchu je nadšení pro vaše město!

Jako cruise manager na lodi jsem absolvovala opravdu hodně prohlídek po městech také vyslechla stovky feedbacků od klientů. A kdykoli slyším ódy na nějakého průvodce, tak zazní, že byl opravdu nadšený a hrdý na své město. A je to tak. 

Pokud průvodce není přesvědčivý v prezentaci svého města jako toho nejlepšího na světě, těžko nadchne i skupinu. Jsou samozřejmě výjimky. Na příklad z Prahy nebo Salzburgu jsou návštěvníci unešeni do té míry, že ani otrávený průvodce jim ten zážitek nemůže pokazit. 🙂

Před lety jsme měli mít se skupinou z lodi večerní prohlídku v Greinu nad Dunajem. Už prakticky za soumraku, žádné obchody, jen náměstí, morový sloup a pár malých uliček. Pokud jste o tomto místě nikdy neslyšeli, tak už jistě chápete, jak malé to městečko asi bude!

No a nakonec tato hodinu a půl trvající prohlídka byla jedním z hlavních highlightů celé plavby!  Místní učitelka, která mé klienty provázela, byla s městečkem tak srostlá, nadšená a pohostinná, že si klienti vůbec nevšimli, že tam vlastně dohromady nic není a do konce plavby o ní básnili!

Úspěch některých destinací stojí a padá na nadšení místního průvodce.

7. „Turisté ti prominou, když si spleteš letopočet, ale neodpustí ti, když je nenecháš vyčůrat!“

Tento citát jsem si vypůjčila od mé drahé kolegyně, průvodkyně Rebeccy z Frankfurtu. Důležitý měkký faktor, který je totiž potřeba zmínit, je empatie pro vaše klienty. Úspěch prohlídky stojí a padá na tom, zda dokážete anticipovat, nebo alespoň reagovat na aktuální potřeby vaší skupiny. Občerstvení, čůrání a nakupování jsou základními právy každého turisty a pokud s těmito proměnnými při své práci nepočítáte, nebudou vás mít rádi!

8. Nezapomeňte v pracovním nadšení i na odpočinek!

V momentě, kdy se vám kariéra slibně rozjede a zakázky se pohrnou, přijde chvíle, kdy budete na hranici své kapacity. Diář budete mít nabitý k prasknutí a přesto nebudete chtít jen tak odmítat nové a lákavé zakázky

Všichni zkušení kolegové vám ale potvrdí, že se vyplatí nejet na doraz a mít nějakou rezervu. Když se člověk pohybuje tolik času mezi lidmi v ruchu města a někdy tráví dlouhé hodiny v autobuse, je ideální načerpat síly v přírodě a tichu

Plavání skvěle funguje na oteklé nohy po celodenním postávání a skvělým relaxem je také masáž a jóga. 

Každému pomáhá něco jiného, ale nejdůležitější je vyhradit si na odpočinek v diáři čas.  Snažte se, aby váš business byl udržitelný, protože vyhoření nebo nemoci z přepracování se týkají i naší profese!

Podívat se někdy na svůj život z nadhledu je důležité v každém oboru.

9. Pěstujte si vlastní databázi kontaktů

V dnešní době se dá takřka všechno najít na internetu. Ale jsou telefonní čísla, která tam nenajdete, a pokud se k nim dostanete, dobře si je uložte! Mohou mít někdy cenu zlata.

a) Kontakty na průvodce

Základem jsou samozřejmě kontakty na kolegy. Ukládejte si je podle města, kde provází a podle jazyků. Vedle jména si dopište i „guide“ nebo něco podobného. Za rok totiž už třeba nebudete vědět, o koho se jedná. 🙂 Pokud například hledám španělštinářku, zadám do vyhledávání v kontaktech jen „ŠP“ a hned vidím všechna čísla včetně míst, kde provází. 

b) Kontakty na řidiče

Další kategorií je doprava. Někdy si vystačíte s taxíkem, ale časem budete potřebovat kontakty na malé dopravce, kteří mají minivany a prostornější auta pro transfery s větším množstvím zavazadel. Jeden můj kolega si zapisuje čísla řidičů větších vozů, které vidí na ulici a kteří pracující pod hlavičkou různých taxislužeb. V případě potřeby jim pak volá napřímo

c) Kontakty do restaurací

V případě restaurací je dobré zjistit si číslo na pana /paní provozní. Běžnou rezervaci vám sice udělá i servírka, ale jakmile budete potřebovat něco složitějšího, stejně vás odkážou na ně. A než psát email, budete moci rovnou zavolat. 

Na mé poslední plavbě jsem tento aspekt docela podcenila. Potřebovala jsem pro sebe a dvě klientky taxíka na nádraží v Lucernu. Očekávala jsem, že jej recepční hotelu do 15 minut bez problémů sežene. Ta na mě ale vytřeštila oči. Taxík se tu prý musí objednávat minimálně hodinu předem! To se mi nechtělo věřit, vždyť na nedalekém nádraží jich vždycky stojí několik! Recepční obtelefonovala , co mohla, ale neuspěla.

Po deseti minutách nervózního čekání, jak to tedy dopadne, jsem rychle naskočila do městského autobusu a odjela na nádraží, kde jsem, samozřejmě, našla šest čekajících taxíků. S jedním jsem se vrátila do hotelu a bylo vyřešeno. Cestou jsem si uložila jeho číslo, takže na příště už mám plán B. 🙂

10. Databáze klientů a marketing 

Jak si vést databázi klientů

Databázi si udělejte i na vaše klienty. Já používám jen excellovou tabulku, a to mi zatím stačí. Mám tam přehled túr, které jsem šla, a na základě toho vystavuji faktury a připravuji daňové přiznání. Píšu si, zda byla akce od agentury nebo zda se jednalo o přímé klienty. U těch si také poznamenám, přes koho mě našli.  

Budování povědomí o vašich službách chce čas. Věřte, že přímí klienti vás budou doporučovat dál a každou sezonu se bude počet vašich přímých klientů znásobovat. Ale musíte se jim také průběžně připomínat, třeba na Vánoce. 

Průběžná propagace na sítích

Čas a trpělivost je potřeba i u vaší prezentace na internetu. To, že se vám neozve zákazník ihned poté, co spustíte na Instagramu velkou kampaň, neznamená, že jste něco udělali špatně. Dělejte propagaci průběžně. Na výsledky si sice počkáte, ale o to delší pak bude setrvačnost. A o to přeci jde, dostávat zakázky průběžně a ne všechny v jeden týden. 

Hlavně pro samý marketing nezapomeňte na vlastní sebevzdělávání a průběžné vylepšování služeb! 🙂